Introductie nieuwe DAF-serie

Introductie nieuwe DAF-serie

Met de slogan ‘Start The Future’ heeft DAF de afgelopen tijd veel aandacht gegenereerd. Maar nu is het dan toch echt zo ver. De nieuwe DAF-serie is er! Volgens de fabrikant zet deze vrachtwagenreeks de nieuwe standaard in truckland. Het maakt ze ’toonaangevend in efficiency, veiligheid en chauffeurscomfort’. De productie van de nieuwe DAF’s start in oktober.

Sinds de onthulling van de eerste generatie in 1997, wordt de DAF XF bij menigeen gezien als de droom van elke chauffeur. Met recht: want daar zijn sindsdien maar liefst 650.000 exemplaren van verkocht. Niet voor niets werden verschillende generaties van de XF bekroond met titel ‘International Truck of the Year’.

 

Wat is er anders aan de nieuwe DAF-serie?

De nieuwe serie biedt de hoogste kwaliteit, een 10 procent lager brandstofverbruik, een volledige reeks passieve en actieve veiligheidsvoorzieningen én de overtreffende trap in luxe, zo meldt DAF op hun site.

Zo is de vormgeving onderscheidend te noemen. De zijkanten staan ietwat onder een hoek en met de vlak en naadloos op elkaar aansluitende cabinepanelen, voorruit en portieren leidt dat tot een geweldige aerodynamica.

Ook goed om te vermelden? De nieuwe XF heeft een volledig nieuw cabine-ontwerp. Dat onderscheidt zich door een verlenging van 160 mm aan de voorzijde voor een optimale aerodynamica. De cabinevloer van de nieuwe DAF XF staat 75 mm lager dan bij zijn voorganger. In combinatie met een grote voorruit en zeer lage ruitlijnen, resulteert dit nog meer direct zicht. Dat draagt bij aan veiligheid.

Verder valt de nieuwe serie DAF’s op door een stijlvolle grille met chromen accenten. De luchtinlaat is in de voorzijde geïntegreerd en draagt bij aan het stoere ontwerp. De stalen bumper heeft een kunststof ‘huid’. Die bestaat tactisch uit drie delen om in geval van schade, op lagere reparatiekosten uit te komen.

De koplampen hebben geïntegreerde ‘day time running lights en cornering lights’. De vormgeving van de truck wordt verder benadrukt door de mooie LED Skylights die bij elk model een specifiek ontwerp hebben.

Van links naar rechts: de DAF XG+, de DAFXG en de DAF XF

DAF XG en XG+

Naast de XF, introduceert DAF de XG en XG+. Daarmee wordt een nieuw topsegment gecreëerd. De XG en XG+ profiteren volgens DAF maximaal van de nieuwe Europese regelgeving. Behalve dat ze aan de voorzijde 160 mm langer zijn, kennen de cabines van deze beide topmodellen ook nog eens 330 mm extra lengte aan de achterzijde. De cabinevloer ligt bij de XG en XG+ 125 mm hoger dan bij van de Nieuwe Generatie XF. De nagenoeg vlakke vloer biedt de optimale combinatie van een gemakkelijk instap met slechts drie treden en een fantastische zitpositie met een uitstekend direct zicht, zo meldt DAF op hun website.

Bij de nieuwe XG+ is de hoogte van het dak nog verder vergroot. Hierdoor is een stahoogte tot 2.220 mm beschikbaar. De XG+ wordt daarmee het vlaggenschip van DAF genoemd.